12 راهکار برای ایجاد انگیزه برای یادگیری فرزندتان

ایجاد انگیزه برای یادگیری

بیشتر دانش آموزان خوب یادگیرندگان خوبی به دنیا نمی آیند. بله، شخصیت فردی سهم عمده ای در تمایل کودک به یادگیری و تمایل کلی کودک هنگام تحصیل دارد، اما بیشتر کودکانی که در دوره ای زبان آموز خوبی هستند باید یادگیرنده خوبی شوند. از همه مهمتر، هر دانش آموزی که استعداد اساسی داشته و انگیزه مناسبی را دریافت کند، می تواند فراگیر خوبی شود. از این روی لازم است که ایجاد انگیزه برای یادگیری فرزند خود را به خوبی پیگیری کرده و آن را پیاده سازی کنید.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که معلمان و والدین می توانند در هنگام رشد دانش آموزان و کودکانی که زبان آموز خوبی هستند، مرتکب شوند، محدود کردن یادگیری در کلاس است. در حالی که کلاس احتمالاً منبع اصلی آموزش خواهد بود، اما رشد فکری، اجتماعی و تحصیلی باید در خارج از دیوار کلاس گسترش یابد – اگر می خواهید میل و توانایی کودک را برای یادگیری افزایش دهید.

روش های ایجاد انگیزه برای یادگیری

موارد زیر نکات و استراتژی های اثبات شده ای است که کودک شما را به یادگیری ترغیب می کند. آنها را به درستی اعمال کنید، خواهید دید که کودک یا دانش آموز شما لذت یادگیری را کشف می کند. با مراجعه به سایت خرید کتاب کمک درسی می توانید ابزارهای کمک درسی مناسبی در اختیار گرفته و روال یادگیری را برای کودکان خود ساده تر سازید.

1. ایجاد فضای خواندن

برخی از افراد استدلال می کنند که درس خواندن بیشتر کلید موفقیت در زندگی است. مطمئناً استدلال می کنیم که حداقل خواندن رمز موفقیت در یادگیری است. کودکانی که عشق به مطالعه را بیشتر تجربه کنند، عشق به یادگیری را در خود پرورش می دهند. کودکانی که با خواندن مبارزه می کنند، با یادگیری دست و پنجه نرم می کنند.

خواندن نه تنها به کودکان کمک می کند تا واژگان بسیار غنی تری پیدا کنند، بلکه به مغز آنها کمک می کند تا نحوه پردازش مفاهیم و ارتباطات رسمی را بیاموزد. به یاد داشته باشید که مهارتهای حاصل از مطالعه بسیار فراتر از افزایش عملکرد در کلاس های آموزشی مختلف است. دانش آموزانی که خوب بخوانند، توانایی پیشرفته یادگیری را در همه دروس – از جمله دروس فنی مانند ریاضیات و علوم – تجربه می کنند.

با پر کردن دنیای خود از خواندن، به کودک خود در پرورش مهارت های خواندن و عشق به مطالعه کمک کنید. مرتباً برای کودک خود بخوانید. از فرزندتان بخواهید با صدای بلند بخواند. یک زمان خواندن خانوادگی ایجاد کنید که همه افراد 20 دقیقه در روز بر خواندن تمرکز کنند. از طریق مثال خواندن خود و پر کردن کلاس و یا خانه خود با مواد خواندن (رمان ، پوستر ، روزنامه ، مجله ، و غیره) فضای خواندن را ایجاد می کنید که به کودک (یا دانش آموزان) نشان می دهد که چگونه خواندن مهم است.

نکته کلیدی در توسعه خوانندگان خوب این است که خواندن را سرگرم کننده جلوه دهیم – ناامیدکننده نیست. اگر کودک تصمیم بگیرد که خواندن خسته کننده یا ناامیدکننده است، دیگر نمی خواهد بخواند و توانایی یادگیری او کاهش می یابد. به کودکان اجازه دهید کتاب های خود را برای خواندن انتخاب کنند، به آنها در خواندن کمک کنید و فعالیت هایی برای آنها ایجاد کند که خواندن را سرگرم کننده می کند.

2. کودک خود را در یادگیری مستقل بگذارید

وقتی نوبت به آموزش می رسد، تمام تجربه برخی از بچه ها کنترل، کنترل و کنترل است. هنگامی که کودک احساس می کند کنترل می شود، اشتیاق وی به یادگیری کاهش می یابد. راهنمایی کودکان از طریق فرایند یادگیری مهم است، اما به همان اندازه مهم است که به کودکان اجازه دهیم تجربه یادگیری خود را کنترل کنند. چه در خانه، چه در کلاس، این توانایی را در کودکان ایجاد می کند که مستقیماً در انتخاب های یادگیری خود نقش داشته باشند. یک روش خوب برای انجام این کار ارائه گزینه های مختلف کودکان است. به عنوان مثال، هنگام اختصاص یک پروژه نوشتن، به کودکان اجازه دهید موضوع خود را برای نوشتن انتخاب کنند.

ما همچنین به کودکان اجازه می دهیم فعالیت های فوق برنامه خود را انتخاب کنند. با توجه به محیط یادگیری، فعالیت ها و سبک کودک، هرچه توانایی و کنترل بیشتری در اختیار کودک قرار دهید، کودک با انگیزه بیشتری برای یادگیری درگیر می شود.

ایجاد انگیزه برای یادگیری

3. ارتباط صریح و صمیمانه را تشویق کنید

کودک یا دانش آموز خود را تشویق کنید تا نظر خود را در مورد آنچه در فرایند تحصیل او می گذرد، ابراز کند. فضایی باز ایجاد کنید که در آن احساس راحتی کند و ابراز علاقه، نفرت یا نگرانی را به جای خود داشته باشد. وقتی او نظر خود را به اشتراک گذاشت، مطمئن شوید که احساسات او را تأیید می کنید – حتی اگر مخالف هم باشید. وقتی کودکان احساس می کنند نظرشان مهم نیست یا گیر افتاده اند، احتمالاً از روند یادگیری جدا می شوند. دانش آموزان خوب می دانند که نظراتشان مهم است و از اینکه می توانند در مورد تجربه آموزشی خود بدون قضاوت، دلسرد شدن و نادیده گرفته شدن، اطمینان داشته باشند، اطمینان خاطر بیشتری داشته و انگیزه یادگیری بالاتری خواهند داشت.

4. بر روی علایق فرزند خود تمرکز کنید

وقتی یادگیری کودکان را در مناطق و موضوعات مورد علاقه درگیر می کند، یادگیری سرگرم کننده می شود و کودکان درگیر یادگیری خواهند شد. اگر واقعاً می خواهید به کودک خود کمک کنید تا یک یادگیرنده خوب شود، او را به جستجوی موضوعات جذاب ترغیب کنید. اگر او دایناسورها را دوست دارد، به او کمک کنید تا کتاب ها و داستان های جذاب و جالب در مورد دایناسورها پیدا کند. سپس او را به چالش بکشید تا پنج دایناسور مورد علاقه خود را شناسایی کرده و توضیح دهد که چرا هر یک را انتخاب کرده است.

5.  انواع مختلف سبک های یادگیری را معرفی و تشویق کنید

هر کودک ترجیحات و سبک های یادگیری را دارد که متناسب با روش یادگیری آنها است. بعضی از کودکان سبک یادگیری غالب دارند، در حالی که دیگران ترجیح می دهند با استفاده از ترکیبی از سبک های یادگیری آموزش را دریاقت کنند. لزوماً یک سبک یادگیری درست یا غلط یا ترکیبی از سبک های یادگیری وجود ندارد. با این حال، با کمک به فرزند خود در کشف سبک های یادگیری ترجیحی خود، می توانید از تکنیک هایی استفاده کنید که میزان و کیفیت یادگیری او را بهبود بخشد.
هفت سبک اساسی یادگیری وجود دارد: بصری، شنیداری، کلامی، فیزیکی، منطقی (ریاضی)، اجتماعی و انفرادی. به عنوان مثال، کودکانی که یادگیرنده بصری هستند، با دیدن نحوه کار همه چیز را بهتر یاد می گیرند. برعکس، کودکانی که یادگیرنده شنیداری هستند، با گوش دادن به مواردی که در مورد آنها توضیح داده می شود، بهتر یاد می گیرند. برای کودکان خردسال، کاوش و به کارگیری انواع مختلف سبک های یادگیری مفید است.

6. اشتیاق خود را برای یادگیری به اشتراک بگذارید

شور و شوق به خصوص هنگام یادگیری چیزهای جدید از بین می رود. اگر کودک یا دانش آموز شما ببیند که شما صادقانه علاقه مند به یادگیری هستید، احتمالاً او علاقه مند به یادگیری می شود. خواه تاریخ باشد، علوم، خواندن نوشتن یا حتی ریاضیات. به او کمک کنید تا دریابد که یادگیری همچون سفری در کشفیات جدید هیجان انگیز است. از هر فرصتی استفاده کرده و اطلاعات جدیدی را با او کشف کنید. همانطور که کودک شما می بیند لذت و هیجان یادگیری در زندگی شما ایجاد می کند، او نیز اشتیاق شما را برای یادگیری چیزهای جدید را تجربه خواهد کرد.

ایجاد انگیزه برای یادگیری

7. یادگیری را از طریق یادگیری مبتنی بر بازی سرگرم کنید

یادگیری مبتنی بر بازی مفهوم جدیدی نیست. مدتهاست که وجود دارد. یادگیری مبتنی بر بازی به دلایل زیادی می تواند بسیار سودمند باشد. استفاده از بازی ها به عنوان یک ابزار آموزشی نه تنها فرصت هایی برای یادگیری عمیق تر و توسعه مهارت های غیر شناختی فراهم می کند، بلکه به کودکان کمک می کند تا یاد بگیرند. وقتی کودک فعالانه با یک بازی درگیر می شود ، ذهن او لذت یادگیری یک سیستم جدید را تجربه می کند. بازیهایی که سرگرم کننده هستند، مزیت اضافی انگیزه دادن به کودکان را برای تمایل به شرکت در روند یادگیری فراهم می کنند و می خواهند بیشتر بیاموزند.
یادگیری مبتنی بر بازی نیز انگیزه موثری برای یادگیری مبتنی بر تیم است – که می تواند برای کودکان در محیط کلاس بسیار مفید باشد. دانش آموزان معمولاً بیشتر از دوره ها در بازی ها تلاش می کنند. بازی ها جذاب ترند. جنبه رقابتی در انجام بازی ها نیز وجود دارد. دانش آموزان به نمایندگی از خود یا تیمشان در تلاشند تا به رقابت بپردازند یا برنده شوند. آنها ممکن است تلاش کنند تا در سطح بالاتری عملکرد خود را بدست آورند تا تلاش کنند امتیاز بیشتری برای تیم خود کسب کنند یا به دلیل اینکه فرصت بازی را دارند.
یادگیری مبتنی بر بازی راهی عالی برای والدین و معلمان است تا ایده ها ، دستور زبان ، مفاهیم و دانش جدید را به گونه ای معرفی کنند که کودکان را به یادگیری ترغیب کند.

8. بر آنچه می آموزد تمرکز کنید، نه عملکرد او

به جای اینکه از فرزندتان به محض اینکه از مدرسه به خانه برگشت، در خصوص آزمون ریاضیات وی بپرسید، از او بخواهید آنچه را که امروز در ریاضی یاد گرفته است به شما بازگو کند. برخلاف نحوه عملکرد کودک، روی آنچه کودک می آموزد تمرکز کنید. در حالی که عملکرد مهم است، با تمرکز بر تجربه یادگیری او، به کودک خود می فهمانید که یادگیری واقعی از نمره امتحان مهم تر است.

9. به کودک خود کمک کنید تا منظم باشد

کمک به فرزندتان در تکالیف کمک زیادی به او می کند تا از یادگیری انگیزه بگیرد. بی نظمی در کودکان خردسال در سن مدرسه معمول است، اما همچنین می تواند منجر به احساس بی فایده بودن تلاش ها در کودکان شود. کودکان تحت فشار بیشتر از یادگیری، زمان و تلاش خود را صرف ناامیدی و نگرانی می کنند. در کمک به فرزندتان در تنظیم وسایل و تکالیف مدرسه صبور، اما ثابت قدم باشید.

10. دستاوردها را بشناسید و جشن بگیرید

هرچقدر هم که کوچک باشند، شناخت و جشن گرفتن دستاوردهای کودک مهم است. این مسئله به ویژه برای کودکان دبستانی که به تقویت مثبت مداوم نیاز دارند تا انگیزه خود را برای یادگیری حفظ کرده و خود را برای انجام کار بهتر به چالش بکشند، مهم است. ما به شما پیشنهاد نمی دهیم که از هر دستاورد متوسطی در خصوص کودک خود تعریف کنید و او را تحسین کنید، بلکه به شما پیشنهاد می دهیم که موفقیت های فرزند خود را به رسمیت بشناسید و آن را جشن بگیرید. به پایان رساندن یک پروژه دشوار سزاوار برخورد ویژه ای است. اگر کودک شما در یک آزمون ریاضی به خوبی عمل کرده و به نمره و امتیاز خوبی دست یافته است، می توانید او را به یک بستنی مهمان کرده یا هدیه کوچکی برای او بخرید.  همیشه برای تقویت انگیزه یادگیری با فرزند خود از تقویت مثبت به عنوان ابزار خود استفاده کنید.

ایجاد انگیزه برای یادگیری

11. بر نقاط قوت تمرکز کنید

تمرکز روی نقاط قوت ممکن است دشوار باشد، درصورتی که کودک شما تلاش های آکادمیک زیادی پیش روی خود داشته و احتمالا ضعف هایی نیز در این زمینه از خود نشان می دهد. با وجود این، تمرکز بر نقاط قوت کودک برای رشد و پیشرفت سالم عاطفی و تحصیلی حیاتی است. تمرکز بر نقاط قوت فرزندتان، شکل دیگری از تقویت مثبت است که وی را برای ادامه یادگیری تحریک می کند. برعکس، تمرکز بر روی نقاط ضعف فرزند شما چیزی جز ایجاد دلسردی ، پریشانی و عدم تمایل به یادگیری نخواهد داشت.

12. هر روز را تبدیل به یک روز یادگیری کنید

تبدیل هر روز به یک روز یادگیری ممکن است کمی زیاد به نظر برسد، اما اگر این کار را به روش صحیح انجام دهید؛ نتیجه آن را به خوبی مشاهده خواهید کرد. هر زمان ممکن فرزندتان را تشویق کنید تا دنیای اطراف خود را کشف کند، از او سوال بپرسید و ارتباط برقرار کنید. به او کمک کنید آنچه را می بیند و تجربه می کند، طبقه بندی کرده و تفکر انتقادی را تجربه کند.

دسته‌بندی نکات یادگیری و مطالعه
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت