نحوه تمرکز در هنگام مطالعه : 15 نکته موثر غیرمعمول

نحوه تمرکز در هنگام مطالعه

آیا هنگام مطالعه تمرکز برای شما دشوار است؟ این روزها حواس پرتی های زیادی وجود دارد: پیام های متنی، فیلم ها، ایمیل و رسانه های اجتماعی. با دنبال کردن روش های موثر نحوه تمرکز در هنگام مطالعه می توانید سطح تمرکز و حواس خود را هنگام مطالعه بالا برده و در نهایت نتیجه بهتری حاصل کنید. زمانی که برای خرید کتاب دانشگاهی اقدام می کنید یا برنامه ریزی تحصیلی قوی در ذهن دارید، باید از پیش برای ایجاد تمرکز مورد نیاز خود، آمادگی لازم را به دست بیاورید.

در ادامه با ما همراه باشید.

نحوه تمرکز در هنگام مطالعه

1. از دوربین تلفن یا وب کم خود برای ضبط کردن مطالعه استفاده کنید

این نکته ممکن است عجیب به نظر برسد ، اما موثر است. وب کم یا دوربین تلفن خود را تنظیم کنید تا ویدیویی از مطالعه خود ضبط کرده و در اختیار داشته باشید. این یک ایده ایجاد مسئولیت پذیری است. به جای اینکه دوستتان پیشرفت شما را بررسی کند، دوربینی دارید که همه کارهایتان را تماشا می کند. دانستن اینکه تحت مراقبت هستید، هدف شما را یادآوری می کند. فقط وقتی می خواهید حواس شما پرت شود، به یاد خواهید آورد که همه کارهایی که انجام می دهید در حال ضبط شدن است. در حقیقت این یادآوری مفیدی برای خود است که شما متعهد به مطالعه شده اید.

2. اگر تمایلی به شروع کار ندارید، 1 دقیقه وقت بگذارید تا خود را از نظر ذهنی آماده کنید

حتی ممکن است بعضی اوقات احساس اشتیاق به کار یا همان مطالعه نکنید. وقتی این اتفاق افتاد، یک دقیقه وقت بگذارید تا خود را از نظر ذهنی آماده کنید. یک تایمر برای یک دقیقه تنظیم کنید و به خود بگویید که با خاموش شدن تایمر کار را شروع می کنید. با انجام این کار، احتمالاً در پایان دقیقه به کار خود خواهید پرداخت. این “قصد اجرا” نامیده می شود. هر زمان که به خود علامت کاری برای انجام کاری را می دهید، شروع آن کار را آسان می کند. در این حالت، اگر قصد تعلل دارید، هدف از اجرای آن تعیین زمان سنج برای یک دقیقه است. بنابراین، اگر ایجاد انگیزه برای شروع مطالعه برای خود دشوار است، یک دقیقه وقت بگذارید و از نظر ذهنی خود را آماده کنید. با این کار مقاومت هایی را که تجربه می کنید از بین خواهید برد.

نحوه تمرکز در هنگام مطالعه

3. برای تمرکز در هنگام مطالعه باید قبل از اولین جلسه مطالعه خود، برنامه ای برای روز خود تنظیم کنید

برنامه را تا آنجا که ممکن است دقیق کنید. یک دلیل خوب برای این وجود دارد شما باید در مورد آنچه در طول هر جلسه مطالعه به دست خواهید آورد روشن باشید. به عنوان مثال، “مطالعه علوم” یک برنامه مطالعاتی کاملاً دقیق نیست. در اینجا مثالی از طرح با جزئیات کافی آورده شده است: “صفحات 25 تا 32 کتاب درسی علوم را بخوانید و یک نمودار خلاصه ایجاد کنید.” وقتی وظیفه ای را به اجزای جزئی تفکیک می کنید، ایده بهتری خواهید داشت که آیا در دوره تحصیل مشخص شده قابل دستیابی است یا خیر. مزیت دیگر ایجاد یک برنامه دقیق این است که ارزیابی پیشرفت شما آسان تر می شود. اگر در نیمه راه دوره تحصیل خود هستید و نیمی از آنچه را برای دستیابی به برنامه ریزی خود به پایان رسانده اید، می دانید که در مسیر خود قرار دارید. در واقع یک قسمت کلیدی از مطالعه موثر، تعیین وظایف خاص برای کار در هر جلسه مطالعه است.

4. دقیقاً بنویسید که چرا می خواهید سخت مطالعه کنید

روش دیگر برای تمرکز در هنگام مطالعه این است که در وهله اول روشن کنید که چرا می خواهید سخت مطالعه کنید. دلایلی که می خواهید سخت مطالعه کنید را یادداشت کنید. لیست را مفید نگه دارید تا هنگامی که متوجه شدید تمرکز خود را از دست می دهید این دلایل را به خود یادآوری کنید.

به عنوان مثال، ممکن است:

“من می خواهم یک فرد با دانش تر شوم.”
“من می خواهم یک شخص خودمحورتر شوم.”
“من می خواهم این عادت را انجام دهم که همیشه بهترین تلاش خود را انجام دهم.”
“من می خواهم از فرصت های آموزشی خود نهایت استفاده را ببرم و تا آنجا که می توانم یاد بگیرم.”

سعی کنید بیشتر به دلایل نتیجه گرا تمرکز کنید تا دلایل نتیجه گرا.

چرا؟

از آن جا که نتایج غالباً از کنترل شما خارج است، در حالی که این فرآیند همیشه در کنترل شماست.

به عنوان مثال، نتیجه گرفتن A برای همه افراد شما، از برخی جهات، از کنترل شما خارج است. اما در کل حداقل 2 ساعت مطالعه در هر روز فرایندی است که تحت کنترل شماست.

در اینجا دلیل دیگری برای تمرکز بر روند و نه نتیجه وجود دارد.

نتیجه می تواند چیزی باشد که فقط در آینده ای دور محقق شود.

از طرف دیگر، روند کاری است که شما هر روز درگیر آن می شوید.

اندازه گیری دستاورد فرآیند بسیار موثرتر از دستیابی به نتیجه است.

5. برای تمرکز در هنگام مطالعه باید تمام کارهایی را که انجام داده اید پیگیری کنید

وظایف را پیگیری کنید و تمام وظایفی را که هر روز انجام می دهید ثبت کنید.

این به دو دلیل اهمیت دارد.

در مرحله اول، به شما اجازه می دهد تا بررسی کنید آیا اهداف تعیین شده در برنامه مطالعه خود را برآورده می کنید یا خیر. اگر اهداف خود را برآورده نمی کنید، ممکن است زمان لازم برای کارها را دست کم گرفته باشید. اما اگر وظایف خود را با وقت اضافی انجام می دهید، ممکن است بتوانید اهداف خود را بالاتر تنظیم کنید. ثانیا، برای روحیه شما مهم است که ببینید پیشرفت می کنید.

مطالعه فعالیتی است که اندازه گیری پیشرفت آن همیشه آسان نیست. اما وقتی وظایفی را که به اتمام رسانده اید پیگیری کنید، در مورد پیشرفتی که انجام می دهید واضح تر خواهید بود. این به شما یادآوری می کند که مثمر ثمر بوده اید و همین امر باعث می شود انگیزه شما حفظ شود.

نحوه تمرکز در هنگام مطالعه

6. فقط مواد مورد نیاز برای کار فعلی خود را روی میز خود قرار دهید

مغز قادر است اطلاعات را به طور موثرتری در یک محیط بدون سر و صدا پردازش کند. این همان چیزی است که محققان موسسه علوم اعصاب دانشگاه پرینستون کشف کردند. به همین ترتیب، ایده خوبی است که فقط وسایلی را که برای انجام وظیفه مورد نیاز نیاز دارید، روی میز خود قرار دهید. به عنوان مثال، این ممکن است فقط از قلم، مداد، پاک کن و ماشین حساب تشکیل شود. لیستی از موارد مورد نیاز در طول جلسه مطالعه خود تهیه کنید. مطمئن شوید که فقط آن وسایل را روی میز خود دارید. اگر منطقه مطالعه شما بی نظم است، قبل از شروع کار چند دقیقه وقت خود را مرتب کنید. مرتب و منظم بودن چیزها بر ذهن شما اثر آرام بخشی می گذارد و به شما در تمرکز کمک می کند.

7. قبل از هر جلسه مطالعه با انجام تمرینات تنفس عمیق مغز خود را آماده کنید، این به افزایش تمرکز در هنگام مطالعه شما کمک خواهد کرد

تمرینات تنفس عمیق توانایی تمرکز ذهن شما را افزایش می دهد. محققان در موسسه علوم اعصاب کالج ترینیتی اثر ورزش های تنفسی بر روی تولید نورآدرنالین در بدن را مطالعه کردند. نورآدرنالین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند، که بر فعالیت مغزی شما تأثیر می گذارد. با تنظیم تنفس می توانید سطح نورآدرنالین خود را بهینه کنید. محققان به این نتیجه رسیدند که “بین عملکردهای نفس محور و ثبات ذهن ارتباط قوی وجود دارد”.

در اینجا یک تمرین تنفسی ساده وجود دارد که باعث آرامش و تمرکز ذهن شما قبل از مطالعه می شود:

چشمان خود را ببندید و به مدت 4 ثانیه از طریق بینی نفس عمیق بکشید.
وقتی احساس کردید که ریه های شما پر از هوا است، نفس خود را به مدت 2 ثانیه نگه دارید.
سپس به مدت 4 ثانیه به آرامی از طریق بینی خود را بیرون دهید.
قبل از شروع هر جلسه مطالعه، این تمرین را سه مرتبه پشت سر هم انجام دهید.

همین حالا امتحان کنید تا ببینید چقدر احساس آرامش می کند!

8. در رختخواب درس نخوانید

در رختخواب درس نخوانید. سعی نکنید هنگام خوابیدن یا نشستن در رختخواب، کاری مفید انجام دهید. مهم است که مکانی که در آن مطالعه می کنید با مکانی که در آن خوابیده اید یکسان نباشد. شما قادر نخواهید بود در مکانی که با استراحت یا خوابیدن ارتباط برقرار می کنید ، به طور موثر مطالعه کنید. همچنین، اگر در رختخواب درس بخوانید یا دراز کشیده اید یا با پاهای ضربدری نشسته اید، هیچ یک از این موقعیت ها برای تمرکز حداکثر مناسب نیست. این موقعیت ها حتی ممکن است منجر به گردن و کمردرد شود. چه اینکه ممکن است در آخر چرت های ناخواسته میان مطالعات خود بخوابید! بنابراین کار خود را هر بار در یک میز مطالعه مناسب انجام دهید – این عادت خوبی است که هر دانش آموز باید آن را بپرورد!

تمرکز در هنگام مطالعه

9. دمای محیط مطالعه خود را تنظیم کنید

اطمینان حاصل کنید که دمای محل مطالعه شما بهینه است. محققان دانشگاه کرنل هنگامی که دمای مطب از 20 درجه سانتیگراد به 25 درجه سانتیگراد (68 درجه فارنهایت به 77 درجه فارنهایت) افزایش یافت، نتایج جالبی را بدست آوردند. خطاهای تایپ 44٪ کاهش یافته و تولید حدود 150٪ افزایش یافته است. بیشتر تحقیقات نشان می دهد که دمای مناسب برای کار و مطالعه در محدوده 22 درجه سانتیگراد تا 25 درجه سانتیگراد (72 درجه فارنهایت تا 77 درجه فارنهایت) است. بنابراین اگر می توانید دمای محیط مطالعه خود را تنظیم کنید، آن را در این محدوده نگه دارید.

10. دقیقاً همان چیزی را بنویسید که در حال حاضر روی آن کار می کنید

هر بار که یک جلسه مطالعه را شروع می کنید، موضوعی را که روی آن کار می کنید بنویسید. این کار را روی یک کاغذ انجام دهید و آن را روی میز مطالعه بگذارید. به این ترتیب، به عنوان یادآوری دائمی در مورد کارهایی که باید در حال حاضر انجام دهید، خواهد بود. همانطور که به یک برنامه دقیق برای روز نیاز دارید، برای هر جلسه مطالعه نیز به یک برنامه دقیق نیاز دارید. به عنوان مثال ، اگر “انجام تکالیف ریاضی” را برای جلسه مطالعه فعلی یادداشت کنید، به اندازه کافی خاص نیست. “انجام تکلیف ریاضی، س 1ال های 1 تا 3” خاص تر است، بنابراین احتمالاً در انجام وظیفه موثرتر باقی می مانید. انجام این کار یک مزیت دیگر نیز دارد. همچنین به شما حس مسئولیت پذیری بیشتری می دهد. با تعهد قبلی به خانواده در مورد زمان تحصیل، احتمالاً به برنامه مطالعه خود پایبند خواهید بود. در کل، این یک نکته ساده است که شما را قادر می سازد هنگام تحصیل تمرکز کنید.

11. تمام وسایل دیجیتال خود را در اتاق دیگری قرار دهید

این ممکن است به نظر کاملا ساده بیاید، اما تعجب آور است که چگونه بسیاری از افراد این روش ساده را برای افزایش تمرکز خود حین مطالعه مورد استفاده قرار نمی دهند. ضرب المثل قدیمی “دور از چشم، دور از ذهن” در اینجا صدق می کند. لپ تاپ و تلفن خود را در اتاق دیگری بگذارید و آنها را در حالت بی صدا قرار دهید. به حداقل رساندن وسوسه ها یکی از کلیدهای بهره وری است. علاوه بر این، حتی اگر در بررسی تلفن خود وسوسه شوید، احتمالاً این کار را نمی کنید.

تمرکز در هنگام مطالعه

12. هنگام تحصیل به موسیقی کلاسیک گوش دهید

گوش دادن به موسیقی کلاسیک روش دیگری است که به شما کمک می کند هنگام مطالعه تمرکز کنید. دکتر ماشا گادکین، استاد دانشگاه Northcentral، درباره تأثیر موسیقی بر مغز ما تحقیق کرده است. وی دریافت که موسیقی کلاسیک می تواند شما را از حالت امواج مغزی بتا به حالت آلفای عمیق تر و حتی بیشتر به حالت تتا برساند. به گفته دکتر گادکین، توانایی موسیقی در تحریک هر دو طرف مغز به همین دلیل است که موسیقی به شما در تمرکز کمک می کند و همچنین باعث بهبود حافظه می شود. موسیقی کلاسیک با سرعت سریع، مانند Beethoven’s Für Elise، در کمک به دانش آموزان برای تمرکز و یادآوری اطلاعات بیشتر موثر است.

13. تعداد روزهای مطالعه را که روزانه می گذرانید، بشمارید

جلسات مطالعه را بشمارید. این جمله وجود دارد که “آنچه اندازه گیری می شود، انجام می شود”. این اصل در جلسات مطالعه نیز اعمال خواهد شد. هر روز تعداد جلسات مطالعه را به پایان برسانید. به این ترتیب، شما در مورد کار کردن تعمق بیشتری پیدا خواهید کرد. بگذارید بگوییم که شما به طور معمول در بلوک های 30 دقیقه ای مطالعه می کنید. قبل از شروع اولین جلسه مطالعه روز خود، ممکن است تصمیم بگیرید که هدف شما برای این روز انجام حداقل 3 جلسه 30 دقیقه ای است. با گذشت روز، تعداد جلسات خود را بشمارید. با نگه داشتن امتیاز در این روش، روی روند انجام کار تمرکز خواهید کرد. در نتیجه، کارهای بیشتری انجام خواهید داد!

14. هنگامی که احساس می کنید ذهن شما منحرف می شود، آن را یادداشت کنید

اجتناب ناپذیر است: هر از گاهی در جلسات مطالعه ذهن شما از کاری که انجام می دهید، منحرف می شود. بنابراین شما برای مقابله با این عوامل حواس پرتی به یک استراتژی نیاز دارید.

در اینجا تکنیکی وجود دارد که به خوبی کار می کند.

بگذارید بگوییم هنگامی که تمایل به بررسی پیام های متنی خود دارید، در عوض یادداشت های علمی خود را می خوانید. به جای تسلیم وسوسه ، روی یک کاغذ بنویسید: “پیام های متنی را بررسی کنید”. پس از انجام این کار ، متوجه خواهید شد که بازگشت به مطالعه آسان تر است.

تمرکز در هنگام مطالعه

چرا این تکنیک موثر است؟

زیرا به جای اینکه بخواهید در برابر اصرار مقاومت کنید ، باید با نوشتن حواس پرتی “اقدام” کنید. با این کار ، بدون اینکه تسلیم آن شوید ، اصرار را تأیید می کنید. این شما را آزاد می گذارد تا به آنچه قبلاً انجام می دادید – مطالعه – برگردید.

15. برای اینکه هر روز مطالعه را متوقف کنید، یک زمان پایان تعیین نمایید

زمان پایان را برای مطالعه تعیین کنید، شاید این توصیه ای نباشد که انتظار داشتید. از این گذشته ، آیا نباید سعی کنید هر روز ساعت بیشتری مطالعه کنید؟

البته ، شما باید سخت کار کنید. اما داشتن یک زندگی متعادل نیز ضروری است. بنابراین یک مهلت دقیق مانند ساعت 9:30 بعد از ظهر تعیین کنید و مطمئن شوید که بعد از آن زمان کاری انجام نمی دهید. این به شما فرصت می دهد قبل از خواب راحت باشید. این بدان معناست که شما قادر خواهید بود 8 ساعت خواب را که برای بهینه سازی عملکرد تحصیلی خود نیاز دارید بخوابید. تعیین زمان پایان مشخص برای زمانی که هر روز مطالعه را متوقف می کنید، یک مزیت دیگر نیز دارد. محدودیت هایی که به وضوح مشخص شده اند به شما کمک می کنند تا روی آنچه اکنون انجام می دهید تمرکز کنید. خیلی اوقات حواس پرت نخواهید شد، زیرا می دانید که تا دیر وقت بیدار نخواهید ماند و به دلیل اتلاف وقت هدر داده اید.

نتیجه؟

در زمان کمتری بیشتر خواهید آموخت و نمرات بهتری نیز کسب خواهید کرد. پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله مطالعه برای امتحانات نهایی را حتما بخوانید.

دسته‌بندی نکات یادگیری و مطالعه
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت